קרדיו-אונקולוגיה

כשבן אדם חולה בסרטן, הוא עובר טיפולים מאד אינטנסיביים האמורים למגר את המחלה ולחסל את התאים הממאירים. אחת הבעיות הקשות היא שתוך תהליך הטיפול יכול להיגרם נזק גדול גם לתאים הבריאים ולאיברים אחרים בגוף. מחקרים מראים שטיפולי כימותרפיה והקרנות עלולים להיות מסוכנים ללב – לגרום לפגיעה בשריר הלב, במסתמים ובכלי הדם ולהביא בין השאר להתפתחות אי ספיקת לב.

קרדיו-אונקולוגיה, תחום רפואי חדש שמאחד בתוכו שניים: קרדיולוגיה ואונקולוגיה. מדובר בתחום שמתפתח במהירות משתי סיבות עיקריות: חולי סרטן חיים יותר זמן ויש יותר ויותר טיפולים מתקדמים ומגוונים הנושאים בחובם השפעות לוואי חדשות ומשמעותיות. קרדיו-אונקולוגיה מטפלת בשתי אוכלוסיות עיקריות: חולי סרטן שנמצאים לפני ובתוך הטיפול ובאלו השורדים, שסיימו את הטיפולים. גם מחלות הלב וגם מחלות הסרטן הופכות להיות שכיחות יותר עם הגיל, מה שהופך לשכיחים גם את גורמי התחלואה התמותה.

תחום קרדיו-אונקולוגיה מתפתח יחד עם התפתחות המחלות הקרדיו-וסקולריות ומחלות הסרטן השונות. ברגע שנעשה שימוש בסוג חדש של טיפול, בודקים האם הוא יותר מועיל ממזיק. טיפולים אונקולוגיים מסוימים עלולים לגרום לרעילות לבבית ופגיעה בתפקוד הלב. ישנם טיפולים או ניתוחים קרדיולוגיים שלא כל כך מתאימים לאנשים שלפני כמה שנים היו חולים בסרטן וישנם טיפולים שונים נגד סרטן שעלולים לגרום נזק בלתי הפיך ללב.

מדובר בתחום חדש ומתפתח במהרה שבוחן סוגיות שונות של היווצרות מצבים לבביים לטווח ארוך אצל שורדי מחלת הסרטן. לעתים, בעיות לבביות יכולות להתפתח בגיל מבוגר אצל אנשים שחלו בסרטן בילדות. אנשים כאלה לרוב מפתחים בעיות לבביות או נמצאים בקבוצת סיכון דווקא בגלל הטיפולים שפעם הצילו את החיים שלהם.

בזווית אחרת, חולי לב שחלו גם בסרטן וזקוקים לטיפולים במחלתם החדשה וכשלטיפולים אלה יש גם פוטנציאל לגרימת נזק נוסף לליבם הם זקוקים לייעוץ ומעקב קרדיולוגי במקביל ובנוסף למעקב והטיפול האונקולוגי וזאת על מנת למנוע או למזער נזקים.

 

ישנם סוגים שונים של פגיעות בלב בעקבות טיפולים אונקולוגיים:

  • הפרעה בהתכווצות הלב עם ירידה בתפקודו תוך כדי התפתחות מצב של אי ספיקת לב
  • חסימה של כלי דם בלב עד אפילו אירועים של התקף לב.
  • חסימות בכלי הדם באיברים השונים בגוף
  • הפרעות קצב לב מסכנות חיים ופגיעה בהולכת החשמל הלבבית
  • עלייה כרונית בלחץ דם
  • עלייה כרונית בלחץ הדם הריאתי
  • היווצרות של קרישי דם שעלולים להתנתק ולגרום אפילו למוות.

רופאים המתמחים בקרדיו-אונקולוגיה משתמשים במכשירי דימות מתקדמים כדי לאבחן ולהעריך את הסיכוי של מטופל מסוים לפתח בעיה לבבית בעקבות סוגים שונים של טיפולים אונקולוגיים.

כדי לבחון את רמת הסיכון, נעשה שימוש בבדיקות מתקדמות כגון – אקו לב, MRI לב , ביומרקרקים לבביים, ועוד.

בדיקות אלה מאפשרות למומחים למפות במלואו את תפקוד הלב ולקבל בזמן אמת מידע שיכול לסייע להם להעריך את רמת הסיכון לפתח בעיה לבבית או את מידת הנזק ללב ולכלי הדם במהלך הטיפולים האונקולוגיים.

במקרה ונגרם נזק לבבי בעקבות טיפולים או מתן תרופות אונקולוגיות הרופאים מפתחים תוכנית עבודה מיוחדת ואישית עבור החולה על מנת לאפשר את הטיפול בסרטן תוך מניעה או מזעור הנזק ללב. בהתאם לתפקוד הלב ושלב הטיפולים, יכולים הרופאים למצוא עבורכם טיפול מסוג שונה שיכול לסייע לריפוי הסרטן וגם לשמור על הלב בריא. ניתן כמובן גם לתת וגם לשנות את סוגי התרופות שישמרו על הלב שלכם בזמן הטיפולים.

השתלות לב

אנחנו רואים את זה בסדרות ובסרטים – אנשים על סף מוות מקבלים

קרדיומיופתיה

קרדיומיופתיה או מחלת שריר הלב – מחלת לב מתקדמת שגורמת ללב להיות